Blog 4
Herkennen van krachtverlies (Praktijkvoorbeelden)

Vorige week schreef ik hoe je bij jezelf kunt ontdekken of je in of uit Ki bent. Dat als je een situatie herkende je jezelf 1 vraag kon stellen:

"Kan IK deze situatie NU veranderen"?

Is het antwoord JA……. Doe het dan ! Is het antwoord NEE…….accepteer het dan! Als het antwoord JA is en je doet het niet, ga je de strijd aan. Als het antwoord NEE is en je accepteert het niet ga je ook de strijd aan. Hoe dan ook strijd ga je altijd verliezen omdat je dan het gevecht aangaat met de 4 natuurwetten waarop Shin-do berust. Aan deze natuurwetten kunnen wij mensen eenvoudig weg niet tornen. Ze zijn wat ze zijn.

De 4 natuurwetten zijn:

Keep one point. Je volledige aandacht komt vanuit je Ki punt. Dus datgene wat jou aandacht heeft, dat kan van alles zijn. Je werk, de opvoeding van je kinderen, een wens, vandaaruit zendt je het uit naar het universum. Focus vanuit het Ki punt.

Relax completely Actief ontspannen. Eigenlijk kennen we de term niet zo goed in onze westerse cultuur. Wij kennen meer de zoutzak ontspanning, we zijn slap en zakken als een zoutzak in en ontspannen. Bij een actieve ontspanning blijf je krachtig en toch ben je ontspannen.

Extent Ki Ki kun je uit je lichaam laten stromen, op dat moment komt er nieuwe energie via je Ki-punt naar binnen.

Keep weight underside Ofwel hou je gewicht aan de onderkant. Als ik deze natuurwetten ga uitleggen is dat het gemakkelijkst om je een dagelijkse situatie voor te stellen. Juist op dit moment terwijl ik schrijf, doet zich zo’n situatie zich voor die mij volledig UIT ki haalt. (Maar wees niet bang alweer getackeld hoor, ik heb de knik alweer uit de tuinslang gehaald)

Wat gebeurde er: Ik had echt zin om deze blog te schrijven. Ik instaleer me, zet mijn laptop klaar en wil beginnen. Even om het beeld compleet te maken, Ik zit nu op de camping met een prachtig uitzicht op de Alpen hoog in de bergen. Naast ons staat een jong gezin met hond. Leuk gezinnetje. Ze zijn aan het opruimen. Ze gaan naar huis. Dat geeft wat beroering. Niets om je druk over te maken. Doe ik dus ook niet. Mijn lief zit met twee enorme oordoppen en zijn mobiel naar een favoriet muziek stuk te luisteren en heeft zich dus volledig afgesloten van de buitenwereld. Ik zit startklaar……. En dan vindt mijn hond het nodig om juist NU haar speelkwartiertje op te eisen, BIJ MIJ! (Ki-verlies moment 1!) NIET bij mijn volledig van de buitenwereld afgesloten partner…… Ik geef haar wat aandacht, maar door haar enthousiasme krapte ze me per ongeluk, precies over een korst op mijn knie….. die dus nu hevig gaat bloeden. (Ki verlies moment 2) Dus nu moet ik eerst mijn wond verzorgen, mijn broek uitspoelen voor ik eindelijk kan beginnen met schrijven……. Zucht….. (Ki-verlies moment 3)

Oké het is wat het is. Ik adem even goed in en uit en ga weer zitten achter mijn laptop. Ik heb net de herhaling van vorige week geschreven……. Een andere hond blaft en mijn hond vind het nodig om daar heel alert op te reageren, stormt weg en neemt de tafel met laptop mee in haar sprint. Want ja het fort moet verdedigd…. (Ki verlies moment 4)

Nu wordt ik boos… op mijn hond, op mijn afgesloten partner die nog steeds niets door heeft! Ik kweek een dosis zelfmedelijden en haal gelijk ook maar een zootje oude koeien uit de sloot. In de trant van: Zijn het de kinderen niet die je van je werk houden is het je hond…… En deze is ook mooi: Altijd als ik iets voor mezelf wil doen word ik gestoord. Of nog erger: Hij ziet toch wel dat ik aan het werk ben en dat hij nu even moet bijspringen!!!!

Tijdens deze gedachte komt de buurman die weg wil vragen of ik de auto wil verplaatsen. Mijn lief, nog altijd afgesloten, (nota bene door mijzelf, want ik heb hem die oordoppen op gegeven omdat ik zijn muziek niet wilde horen…..) merkt dus niets van die vraag. Natuurlijk haal ik de auto weg en zet hem verder op. Maar eigenlijk wil ik dit helemaal niet doen! (KI verlies moment nummertje 5) Ik ga weer zitten en begin…… Dat had je gedacht, gelijk weer nieuwe buren…… of de auto weg kan……..

OKE, Ik heb hem door!

Nu vraag ik mijn lief of hij zijn oordoppen af wil doen en of hij de auto wil verplaatsen. Een beetje verbaast kijkt hij om zich heen en ziet de verandering van auto EN van de buren. Hij ziet dat ik aan het werk ben, staat op en doet precies wat ik hem vroeg. Omdat ik de natuurwetten ken en er al heel lang mee werk weet ik in een split of second de situatie te plaatsen zoals die werkelijk is.

De hond en mijn partner doen NIETS verkeerd. Ik accepteerde de situatie niet zoals die is. Ik vocht ertegen! Hoe? Als eerste door mijn gedachte: Zijn het de kinderen niet die je van je werk houden is het je hond.

Altijd als ik iets voor mezelf wil doen word ik gestoord. Hij ziet toch wel dat ik aan het werk ben en dat hij nu even moet bijspringen!!!! En als tweede door de auto weg te zetten terwijl ik dat niet wilde. (iets doen wat je NIET wilt doen is DE ideale manier om KI te verliezen) Daarmee ging ik in tegen drie van de 4 natuurwetten. Ik was niet in het hier en nu en had mijn focus niet op werk, maar juist op mijn ‘’zielig’’ zijn. Daardoor ging ik mijn voorhoofd fronsen, want ik was natuurlijk boos en trok mijn schouders op, spande mijn kaken en knarste nog net niet met mijn kiezen. Doordoor was “relaxed completely” volledig uit den boze. “Keep weight underside” wordt ook erg lastig, als al je aandacht in je denken zit. Als je zoveel Ki-kanalen afsnijdt wordt Ki uitzenden erg lastig. Want je voorraad is dan sneller op dan je het weer hebt aangevuld.

Maaaaaaar... Toen ik door had WAT ik deed... kon ik het VERANDEREN! Ik wist… nee ik voelde dat mijn houding zoals ik met de situatie omging mij Ki koste. Toen de nieuwe buren kwamen… Wist ik dat ik de situatie kon veranderen…

Hoe? Hond naar binnen, die was overprikkeld en moest gewoon slapen. Oordoppen af en vragen lief wil jij de auto even weg zetten? Opnieuw gaan zitten. Even mijn Ki punt aanraken. (mijn aandacht is nu in mijn Ki-punt) Goed contact maken met mijn billen op de stoel, voeten plat op de grond. (Keep weight underside) Even heel lang en rustig uitademen en gelijk mijn schouders laten zakken. (Relax completely) En schrijven… (Extend Ki) En nu… Zit ik onder mijn luifel in de stromende regen….in het onweer… met mijn lief die nu alles om mij heen aan het regelen is en ben ik klaar met deze Blog. Volledig tevreden, blij en nog steeds met een manjefiek uitzicht.

Vanaf volgende week zal ik elke natuurwet apart beschrijven. Toch blijft voor mij het voelen bij jezelf, de meest waardevolle manier om Ki te ervaren. De cursus Shin-do leert je deze natuurwetten d.m.v. oefeningen echt te voelen, te ervaren.

Maar voor nu

Fijne week Liefs Helga

De eerst volgende cursus boek je HIER