Relax completly
Actief ontspannen

Vorige week hebben we het eerste principe waar Shin-do op berust keep one point afgesloten en nu ga ik jullie kennis laten maken met het tweede principe. Relax completly.

Rust- vrije energiestroom-vertrouwen in de omgeving- ontspannen-lichaam en geest.

Wat hiermee bedoeld wordt is dat we Actief leren te ontspannen. Actief ontspannen…….??? Dit is een term die we niet zo goed kennen in onze westerse cultuur. Wij kennen meer de zoutzak-ontspanning, we zijn dan slap en zakken als een zoutzak in en noemen dat ontspannen. Maar dat is verre van krachtig.

Soms denken we dat we volledig ontspannen zijn maar zelfs hele kleine spierspanningen die we ons nauwelijks bewust zijn kunnen ons al uit onze KI halen. Dit gaan we uitgebreid testen en bewijzen in onze tweedaagse training.

Gelukkig kunnen we actief ontspannen wel leren en oefenen. Een van de oefeningen die je zelf heel goed kan doen is de ijs, water, stoom oefening. Je kunt deze oefening staand zittend en liggend doen. Aan jou de keus.

Ijs staat voor verkramping, aangespannen, gespannen. Met al je spierkracht span je al je spieren die je hebt, gedurende 15 seconden maximaal aan. Je armen en benen, je handen , je gezicht en buik, alles! Daarna kom je 15 seconden in een water toestand. Je ontspant je aangespannen spieren en stelt jezelf voor dat er waterdruppels van je handen en vingers afdruppelen. Dat er water van je benen en voeten afdruppelt en het water de grond in gaat. Ook dit doe je 15 sec. Daarna kom je 30 seconde in de stoomtoestand. Daarvoor stel je jezelf voor, dat je in een omgeving staat, waar je volledig omhuld wordt door stoom. Die stoom draagt je aan alle kanten en je kunt alles loslaten. Je wordt gedragen door het stoom, je omgeving.

Na deze oefening zal je merken dat je ontspannen bent…. Zacht, maar ook krachtig, aanwezig, en actief! Je zult een rust ervaren in jezelf. Daardoor kan de energie in jou vrij stomen. En dit zal je dan ook in energie uitzenden, om je heen. Het wordt dan makkelijker om vertrouwen te hebben in je omgeving. Als jij rust en kracht uitzend is rust en kracht wat je terug krijgt.

In het begin dat je dit gaat oefenen kan het zijn dat je snel weer terug valt in je oude gedragingen, maar ook hier geldt echt, hoe vaker je oefent, hoe makkelijker het wordt. Tot je op een moment niet meer hoeft te oefenen omdat het je normale staat van zijn is geworden. Dat je in een split second herkent dat je niet actief ontspannen bent maar gespannen of je als een zoutzak ontspant.

Aan een zoutzak ontspanning is overigens niets mis hoor! Heerlijk bankhangen of wegzakken bij een geleide meditatie of zalig onderuit gezakt in het zonnetje op je ligbedje….. Daar is helemaal niets mis mee. Zelfs heel gezond! Maar niet als er iets gedaan moet worden wat jouw aandacht eist, als er een belangrijk gesprek gevoerd moet worden, er beslissingen genomen moeten worden, dan heb je echt meer aan het tweede principe. Relax completly.

Tijdens onze tweedaagse training zullen we ook laten ervaren hoe jij jezelf voor de gek kunt houden door houdingen aan te nemen waarvan jij altijd gedacht had dat ze krachtig over kwamen. We gaan je ook bewijzen dat deze houdingen je juist KI kosten. We leggen je uit waarom je toch kiest voor die houdingen. Welk nut ze tot nu toe gediend hebben, zodat je daarna herkent wanneer en bij wie je dat doet. Dan heb je de keus om het te veranderen. Want pas als je begrijpt wat je doet en waarom je het doet en bewijs krijgt dat het je schaadt, dan pas kun je veranderen.

Kennis is……..KRACHT Dus relax completly

Volgende week zal ik jullie kennis laten maken met het derde principe. Extend KI

Voor nu een hele fijne week

Liefs Helga

Meer weten? Boek de cursus HIER